اجرای شمع


یکی از چالش های موجود در زمینه طراحی و اجرای سازه ها در خاک های ضعیف یا خاک هایی که از نظر مقاومتی برای یک سازه خاص ضعیف محسوب می شوند، تأمین تکیه گاه مناسب برای انتقال بار روسازه به زیرسازه است. در پروژه هایی که امکان برداشتن و جایگزینی خاک ضعیف یا بهسازی خاک موجود، وجود نداشته باشد، یکی از بهترین و متداول ترین روش ها در تأمین مقاومت کافی برای مجموعه روسازه و زیرسازه استفاده از تکنیک «شمع» است.
شمع ها المان هایی عموماً فشاری هستند که وظیفه انتقال نیروهای ناشی از روسازه را به صورت اصطکاکی، اتکایی و اصطکاکی-اتکایی به خاک منتقل می کنند. استفاده از این نوع المان ها به شکل های مختلف در گذشته نیز مورد توجه بوده است که از آن جمله می توان به اسکله های ساحلی در شمال و جنوب کشور اشاره کرد. به دلیل کاربرد گسترده شمع ها در پروژه ها، سازه ها و شرایط زئوتکنیکی مختلف، شکل های گوناگونی از این نوع المان ها با روش های اجرای مختلف نیز ابداع و مورد استفاده قرار گرفته است. از این رو در یک تقسیم بندی کلی، از نظر روش اجرا شمع ها به دو نوع «کوبشی» و «درجاریز» تقسیم بندی می شوند. به طور کلی شمع های کوبشی از نظر جنس مصالح متونع تر از شمع های درجا ریز هستند؛ به گونه ای که در شمع های کوبشی از مصالحی مانند فولاد، بتن و چوب و در شمع های درجاریز از بتن استفاده می شود.
علاوه بر جنبه روش اجرا، شمع ها را می توان از جنبه های دیگری مانند نوع عملکرد، شکل مقطع شمع، طول شمع، زاویه قرارگیری یا کوبش در خاک و... به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. با این حال به طور کلی شمع های بتنی درجاریز و کوبشی و شمع های فولادی بیشترین کاربرد را در جامعه مهندسی دارند. شمع های کوبشی به دلیل ماهیت روش اجرای آن ها که با ضربه و صدای مهیب همراه است، کمتر در محیط های شهری مورد استفاده قرار می گیرد. لکن شمع های بتنی درجاریز علاوه بر محیط های شهری در بسیاری از شرایط محیطی دیگر قابل استفاده می باشد. مزیت دیگر شمع های درجاریز، عدم وابستگی آن به دستگاه های شمع کوب که عموماً گرانقیمت هستند، می باشد، تاجایی که در مواردی محل احداث شمع بدون نیاز به دستگاه حفاری و توسط مقنی حفر می شود.
یکی دیگر از مهمترین کاربردهای شمع ها در محیط های شهری علاوه بر کاربردهای سازه ای، در پروژه های پایدارسازی گود می باشد. علاوه بر این در طرح های گسترش بزرگراه ها که یکی از مشکلات وجود معارضات شهری است، به منظور به حداقل رساندن تجاوز به اطراف محل احداث بزرگراه، معمولاً از روش شمع درجاریز در جهت حفظ پایداری ترانشه ها استفاده می شود.
بر این اساس و باتوجه به اهمیت مطالعات و اجرای پروژه های اجرای شمع، بخصوص در محیط های شهری، گروه مهندسین داریان بر پایه ی قدرت علمی، فنی و اجرایی خود، توانایی طراحی، اجرا و مدیریت این پروژه ها را دارا می باشد. این مجموعه با ارتباطات گسترده و وسیعی که با سایر شرکت های فعال در این زمینه دارد، امکان تأمین و تجهیز کارگاه های اجرای شمع در هر سطحی را داشته و در این راه همکاری با سایر شرکت ها را برای خود افتخار می داند.
 

 

عضویت در خبرنامه داریان